pompy wody

Z wikipedii - chłodnica

Chłodnica samochodowa ? rodzaj wymiennika ciepła stosowanego do chłodzenia pracujących silników spalinowych w samochodach. Najczęściej stosowanym sposobem chłodzenia silników w samochodach jest chłodzenie cieczą: w bloku i głowicy silnika znajdują się wydrążone kanały, przez które przepływa medium chłodzące.
Może nim być woda, ale ? szczególnie w strefie klimatu umiarkowanego ? zazwyczaj stosuje się wodne roztwory najczęściej glikolu etylenowego. Przy pomocy pompy (o napędzie najczęściej mechanicznym z wału korbowego za pomocą paska klinowego lub paska rozrządu), zwanej pompą wodną, medium chłodzące pompowane jest do chłodnicy.

Chłodnica najczęściej zbudowana jest w formie panelu poziomych lub pionowych cienkich rurek, zaopatrzonych w odprowadzające z nich ciepło ożebrowanie z cienkiej blachy, zwiększające aktywną powierzchnię odprowadzania ciepła.

Przez panel chłodnicy przepływa powietrze. W czasie ruchu pojazdu przepływ powietrza wywołany jest ruchem pojazdu.

Jeśli ruch ten nie występuje (np., podczas postoju pojazdu) przepływ wymuszany jest wentylatorem.

Chłodnica zazwyczaj ? w samochodach z silnikiem umieszczonym przed kabiną kierowcy ? znajduje się na przodzie samochodu, dzięki czemu chłodnica omywana jest "świeżym" (nieogrzanym przez silnik) powietrzem.Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Ch%C5%82odnica_samochodowa

Zużywanie się części samochodowych

W trakcie poruszania się naszym pojazdem wiele jego części po prostu się zużywa.

Im częściej nim jeździmy, tym szybciej przebiega proces eksploatacji poszczególnych jego elementów, dlatego czasem konieczna może okazać się wymiana danej części.

Wiele osób nie bierze tego pod uwagę i do mechanika udaje się dopiero wtedy, gdy coś sie zepsuje lub gdy zdarzy się wypadek.
Takim sytuacjom lepiej jest oczywiście zapobiegać, a pozwoli nam na to regularne kontrolowanie stanu poszczególnych części naszego samochodu.

Warto tutaj wziąć pod uwagę szczególnie najważniejsze elementy, takie jak hamulce, ponieważ ich awaria mogłaby skończyć się dla nas bardzo niekorzystnie zarówno pod względem bezpieczeństwa na drodze, jak i finansowym.

Podstawowe fakty o układzie chłodzenia

pompy wody
Układ chłodzenia silnika spalinowego ? układ, którego zadaniem jest zapobieżenie wzrostu temperatury silnika ponad maksymalną (do 150 °C) oraz utrzymanie jej w optymalnym zakresie 90 °C do 100 °C.
Prawidłowe funkcjonowanie układu chłodzenia jest niezbędne dla osiągnięcia przez silnik odpowiednich warunków pracy.

W razie braku chłodzenia następuje szybki wzrost temperatury zasadniczych elementów silnika, co skutkuje pogorszeniem smarowania (utrata własności smarnych oleju i jego spalanie), występowaniem przedwczesnych zapłonów (samozapłonów) mieszanki, wreszcie nadmiernym rozszerzeniem termicznym tłoka w cylindrze, co zwykle kończy się jego zatarciem.

Zbyt niska temperatura pracy również nie jest wskazana - m.
in.

pogarszają się wówczas warunki odparowania paliwa, co zakłóca proces spalania i może powodować podwyższoną emisję szkodliwych substancji.

Praca w niskiej temperaturze może także prowadzić do tzw.

spłukiwania oleju z gładzi cylindrowych, co jest bardzo szkodliwe dla warunków smarowania. Układy chłodzenia silników spalinowych generalnie można podzielić na dwa zasadnicze typy ? bezpośrednie i pośrednie.

Układ chłodzenia nazywamy bezpośrednim, gdy do chłodzenia wykorzystywane jest powietrze bezpośrednio owiewające cylindry i głowicę silnika.

Układ nazywamy pośrednim gdy ciepło odbierane jest za pomocą przepływającej przez kanały wewnątrz korpusu silnika cieczy chłodzącej. Wyjątkowo chłodzenie w układzie pośrednim zachodzić może przez odparowanie wody, którą trzeba wówczas bardzo często uzupełniać (tzw.

układy otwarte, obecnie praktycznie nie stosowane). Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Uk%C5%82ad_ch%C5%82odzenia_silnika_spalinowego

.

Widok do druku:

pompy wody