badania cati

Czym jest CATI - Wikipedia wyjaśnia

badania cati
CATI (ang.
Computer Assisted Telephone Interview, czyli wspomagany komputerowo wywiad telefoniczny) ? metoda zbierania informacji w ilościowych badaniach rynku i opinii publicznej. W badaniach realizowanych metodą CATI wywiad z respondentem jest prowadzony przez telefon, a ankieter odczytuje pytania i notuje uzyskiwane odpowiedzi, korzystając ze specjalnego skryptu komputerowego. Skrypt pozwala na pewne zautomatyzowanie kwestionariusza ? np.
poprzez zarządzanie filtrowaniem zadawanych pytań lub losowanie kolejności, w jakiej określone kwestie (np.

nazwy marek) będą odczytywane respondentowi. Respondenci w badaniach CATI są zwykle albo losowani z bazy danych (np.

w badaniach satysfakcji klientów), albo dobierani poprzez losowe tworzenie numerów telefonów ? taka metoda nazywa się RDD (ang.

Random Digit Dial).Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/CATI

CAWI - definicja w Wikipedii

CAWI (ang.
Computer-Assisted Web Interview ? wspomagany komputerowo wywiad przy pomocy strony WWW) ? metoda zbierania informacji w ilościowych badaniach rynku i opinii publicznej, w której respondent jest proszony o wypełnienie ankiety w formie elektronicznej. Zalety możliwość umieszczania w ankiecie nie tylko pytań tekstowych, ale również elementów graficznych i multimedialnych (filmy wideo, dźwięk, np.
pytanie o opinię nt.
reklamy w mediach) niski koszt metody (brak konieczności zatrudniania ankieterów) szybki (zwłaszcza w porównaniu do metody PAPI) dostęp do uzyskanych danych oraz możliwość szybkiej analizy, ponieważ dane bezpośrednio po uzyskaniu są już w formie elektronicznej brak ryzyka błędu popełnianego przez ankietera (w porównaniu do metody PAPI oraz CATI) w przypadku zauważenia błędu już po stworzeniu ankiety łatwiej jest go skorygować niż w przypadku klasycznych ankiet papierowych Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/CAWI

Przeznaczenie badań telefonicznych

Przeprowadzaniem badań telefonicznych zajmują się specjalne firmy specjalizujące się w ankietach telefonicznych lub osoby do tego wyznaczone zatrudnione w większych przedsiębiorstwach.
Oczywiście przeprowadzanie tego rodzaju badań ma swoje uzasadnienie wówczas, gdy firma zajmuje się sprzedażą różnych sprzętów oraz wykonywaniem różnych usług.
Ankiety telefoniczne pozwalają jej wówczas na badanie poziomu zadowolenia klientów oraz ustalanie, co powinno zostać poprawione w relacjach z klientami.

Różne ankiety telefoniczne mogą być zlecane przez ośrodki badań opinii publicznej i osoby zajmujące się opracowywaniem strategii rozwoju całego państwa.

Wiedza o nastrojach społecznych jest im bardzo potrzebna do przyjmowania właściwego kierunku podejmowanych przez siebie działań.

.

Widok do druku:

badania cati